madsmb april 19, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette blogginnlegget skal jeg vurdere nettsiden til Vålerenga Hockey etter de 10 vurderingskriteriene til Even Ødegard i Inevo. Dette er en vurdering som baserer seg på min oppfatning av nettsiden, og er ingen fasit.

skjerdump fra antonsport.no

Førsteinntrykk

Som med det fleste i livet, er førsteinntrykket svært viktig også for nettsider og nettbutikker. Finner ikke brukeren det de er på jakt etter med en gang, vil de vil de gå til en annen side for å finne svar på det de lurer på. Even Ødegård kommer med tre spørsmål som må besvares for å vite om brukeren synes førsteinntrykket til nettsiden er godt.

  • Har jeg kommet riktig sted?
  • Hva er det jeg kan gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Her vil jeg si at Anton sport kommer godt ut. Det er en ryddig å fin nettside, med logo og meny for videre valg av sortiment øverst på siden, i tillegg til at de har en søkeboks der man lett kan gjøre et varesøk hvis man allerede vet nøyaktig hva man er ute etter.

På første siden får man opp flere bilder med forskjellige gode tilbud og andre produkter som man kan få kjøpt på nettsiden. Dette kan fange en bruker som allerede er inne på siden og får lyst til å handle produkter som de kanskje ikke var ute etter i starten, men det kan også gjøre søket lettere for brukeren som er på jakt etter turutstyr.

Synlighet

Å ha så god synlighet som mulig er helt avgjørende for å få nettbutikken din til å fungere optimalt. Det er viktig at nettbutikken er lett å google seg frem til og at produktene du tilbyr er synlige ved et søk. Anton sport selger forskjellige produkter til aktivitet, men hvor lett dukker de opp på et vanlig google-søk? Jeg startet med å søke bare «treningsklær», og her vil ikke Anton sport dukke opp på første siden over resultatene. Jeg prøver på nytt med et produkt jeg vet er stort i Norge om dagen, nemlig Hooka sko. Jeg søker på «Hooka treningssko» og her kommer Anton sport som første treff.

Brukervennlighet

Det å ha god brukervennlighet vil være en stor fordel for kunden. Hvor lett er det å finne frem på nettsiden til Anton Sport? Jeg opplever det som lett å navigere seg rundt i nettbutikken. Man kan lett se lagerstatusen til de forskjellige butikkene, finne riktig størrelse, lese om produktet og i tillegg har noen av produktene en informasjonsvideo. Nettbutikken har listet opp hva som er bestselgere og nyheter så man som kunde lett kan finne frem. Det er lett å filtrere søket etter størrelse, kjønn og farge.

 Noe som har blitt veldig populært nå under Covid-19, er live shopping. Jeg har sett flere forskjellige varianter av live shopping, men på nettsiden til Anton, kan man se nyheter til en oppsatt tid, eller gå tilbake å se reprise hvis man ikke har tid når det er satt opp noe som for meg virker som et ryddig og fint opplegg for å hjelpe kundene med å velge riktige produkter.

Kjøpsprosessen

En god kjøpsprosess handler om at alt skal gå så knirkefritt som mulig, som kunde skal du slippe å fylle ut masse informasjon for å kunne kjøpe en vare da det vil virke negativt på kunden om de må gjennom mange steg før de i det heletatt har fått lagt inn leveringsadressen sin.

Noen steg kan allikevel være fine for kunden å fylle ut. Jeg testet ut hvordan Anton Sport sin kjøpsprosess etter produktet var valgt og fant ut at når man trykker «Legg i handlekurv» får man valg om å logge inn eller legge inn mobilnummer og får oppgitt hvilken rabatt man får for å gjøre dette. For mange vil det virke unødvendig å gjøre dette, så det er lurt å oppgi rabatten som igjen får de som er negative til dette til å legge inn mobilnummer – men det er også et valg å «fortsette uten bonus» som det står under i litt mindre skrift. Når man har gjort sitt valg kommer man til siste siden før et kjøp. Her kan du velge om du skal hente produktet i en av butikkene selv, eller få pakken levert hjem med forskjellige alternativer som Anton tilbyr, disse er per i dag kostnadsfrie alternativer.

Hastighet

De fleste av oss mennesker er veldig utålmodige, og for meg skal det ikke ta veldig lang tid å laste opp en nettside før jeg er over på neste mulighet. Jeg kjørte derfor en test ved hjelp av google sin Pagespeed test for å finne ut hvordan Anton sport sin nettside scoret, og scoren var ganske dårlig. Av en toppscore på 100, fikk Anton sport kun 26. For å si det på en annen måte, med den scoren vil Anton Sport garantert minste en god del potensielle kunder til andre aktører.

Kundetilfredshet

Kundetilfredsheten er noe av det viktigste en bedrift kan ha hos en kunde, hvis ikke en kunde er fornøyd med hvordan opplevelsen av et kjøp eller besøk, vil de mest sannsynlig fortelle de rundt seg om den dårlige opplevelsen. Det samme vil resultatet av en god opplevelse være, da vil de mest sannsynlig anbefale bedriften videre til de rundt seg. Det trenger selvfølgelig ikke å være bekjentskap som anbefaler videre. Flere og flere nettbutikker har på sine sider ute anmeldelser, noen steder kan man anmelde med stjerner hvor fornøyd man er, mens andre steder er det mulighet for å skrive en kort beskrivelse. Dette vil være et stort pluss hvis en potensiell kunde er litt i tvil om de skal benytte seg av nettsiden til Anton, eller om de skal se på en annen konkurrent.

Jeg kan ikke ved å gå gjennom nettbutikken til Anton sport, finne noen form for anmeldelse, så kanskje burde dette bli vurdert som en mulighet for å bedre kundetilfredsheten og trygge potensielle kunder.

Trygghet

Det er viktig at det kommer tydelig frem om nettbutikken din er viktig å handle fra. På nettsiden til Anton sport er det mye info som viser til at dette er en seriøs aktør. Man kan trykke seg inn på Frakt, retur og kjøpsinfo i tillegg til at de har lagt ut organisasjonsnummeret sitt på siden. Mailadresse hvis det skulle være spørsmål er lett å finne og de har lagt ut bilde av hvilke betalingsmuligheter de handler med, noe som igjen er en trygghet for kunden.

Kundeinformasjon

Hvordan kommuniserer egentlig Anton sport med kundene sine? Det meste av kommunikasjonen går via sosiale medier. Anton sport har en side på facebook med 19.000 likerklikk og en profil på instagram som de nå har i overkant av 5500 følger. Her legger de regelmessig ut nyheter, tilbud og konkurranser som vi kan følge med på og holde oss oppdatert til enhver tid.

Skjermdump fra instagram @antonsport
Skjermdump fra facebook Anton sport

Priser, utmerkelser og artikler

Så vidt jeg kan se, har ikke ikke Anton sport vunnet noen priser, men jeg fant en spennende artikkel fra 2020. Her kan vi lese om at Kolonial som har vært store på hjemlevering av matvarer skulle begynne å levere varer for blant annet Anton sport. Dette virket som en kjempeidé for begge parter, og artikkelen kan du lese her.

Konsept og Strategi

Anton Sport, det sier seg selv hva som er konseptet, det er sport og fritid som er hovedfokuset. Strategien til Anton sport er å levere høy kvalitet på treningsklær og utstyr, og hvertfall for meg virker det som om dette er noe de leverer høyt på.

Jeg vil si at nettbutikken til Anton sport fungerer i høy grad, samtidig som markedsføringen i sosiale medier virker å være en god mulighet til å nå ut til nye og gamle kunder uten å måtte pushe ut en hel masse tilbudsbrev på e-post. Allikevel er det noen småting jeg ville fokusert på for å optimalisere nettsiden. Blant annet ville jeg hatt et stort fokus på å få hastigheten på nettsiden, lagt inn kundeanmeldelser for å skape trygghet og jobbet med hvordan bedre synligheten ved et googlesøk.

Kilder

Inevo.no 2020 av Even Ødegård hentet fra:

Google Pagespeed 2021. Hentet fra:

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Fastcompany

https://www.fastcompany.com/1825005/how-one-second-could-cost-amazon-16-billion-sales

Kolonial leverer for Anton sport 2020. hentet fra :

https://shifter.no/nyheter/kolonial-utvider-na-skal-de-levere-varer-for-anton-sport-milrab-og-sprell/196593