dbelsnes april 19, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

 XXL har på kort tid tatt store deler av sportsmarkedet i Norge. De har også startet satsing i flere andre land, noe som har gjort de til en av de største sportsforretningene i Norden. (DN.no, «Nå er de størst i Norden, Mads Kleppe, 2015). I dette innlegget skal jeg vurdere deres nettbutikk. For å gjøre dette vil jeg ta i bruk en mal jeg har hentet fra et blogginnlegg skrevet av Even Ødegård, publisert på Inveo sine sider. Mine tanker rundt denne vurderingen er at jeg stiller høye krav til nettbutikken. Grunnen til dette er størrelsen XXL har i markedet. Dersom man er en av de største er det også et kriteria at de leverer i det øvre siktet på sin nettbutikk. Det vil bli satt en karakter per punkt, og en samlet karakter vil bli presentert til slutt. Karaktervurderingen er fra 1-6 hvor 6 er beste mulige resultat.

 

Førsteinntrykk

Helt fra året 2000 når Øyvind Tidemansen etablerte selskapet har fargen grønn og svart vært viktige elementer for dem. Disse fargene fremhever seg ved første innblikk av XXL sin nettbutikk. Dette gjøres selvfølgelig ved å raskt kunne fange kundenes blikkfang. For min del fungerer fargene veldig bra, det er aldri noen tvil om hvilken nettside man besøker. Deres produktkategorier er ryddig plassert øverst på midten inne på forsiden. Dette fører til at brukeren automatisk vil kunne finne raskt frem til produkter. Helt øverst over logoen er det også spesifisert hvilke kundefordeler XXL leverer. Slik plassering gjør det veldig oversiktlig for kunden.  Eneste jeg føler kanskje mangler er at mobil-varianten ikke fremhever kundefordelene, dette fører til at kunden må lete inne på mobilen dersom dette er informasjon kunden er ute etter. Dette er også grunnen til at jeg ikke gir den øverste karakter her.

Bildet: Skjermdump

 

Karaktervurdering: 5

 

 

Synlighet

 

Synligheten til XXL på nettet er det ingen ting å si noe på. Ved søk hos Google er XXL alltid den forretningen som kommer først opp innen deres konkurrenter her i Norge. Her virker det som at XXL har investert i å komme fremst på flere søk innen sportsklær og utstyr. Implementeringen av Google ads og SEO virker å være veldig godt på plass. Her vil jeg gi dem en karaktervurdering på 5, da det alltid vil være muligheter for å gjøre seg enda mer synlig.

 

Karaktervurdering: 5  

 

 

Brukervennlighet

 

Brukervennlighet er noe jeg nesten setter helt øverst på listen av viktige faktorer for en god nettside. Uten god brukervennlighet vil man miste kunder som sliter med å geleide seg igjennom nettbutikken. For å teste ut brukervennligheten valgte jeg ut tre tilfeldige produkter som jeg vet at XXL selger. Hengekøye, løpejakke (herre) og fotballsko voksen. Her testet jeg nettbutikken på pc og mobil. Alle produktene var veldig enkelt å søke seg frem til på begge plattformene. Produktene var også hendig å finne via å benytte seg av produktkategoriene som presenteres på forsiden.

Bildet: Skjermdump

 

Karaktervurdering: 5

 

 

Kjøpsprosess

 

I dag er det veldig normalt at kundene må melde seg inn med en brukerkonto dersom de vil handle på nettbutikken. Dette gjør ikke XXL. Her kan kundene handle uten å opprette en konto, men får valg om å bli medlem som vil gi bedre fordeler. Når kunden har funnet varen og er klar for å handle vil det komme opp flere valg. For det første kan kunden velge å hente produktet i et av varehusene til XXL, dette er uten kostnader og vil være klar for levering innen 1-2 ukedager. Ellers er det muligheter for henting hos posten eller hjemlevering mot betaling. Konkurrenter fører klikk og hent samme dag som bestilling, men dette gjør ikke XXL noe jeg føler gjør deres kjøpsprosess noen hakk dårligere en andre nettbutikker. Av denne grunn får de en dårlig karaktervurdering i deres kjøpsprosess.

 

Karaktervurdering: 3

 

 

Teknologi/Hastighet

 

Teknologien og hastigheten på nettbutikken har mye å gjøre for å kunne skape en god opplevelse for kundene. For å måle dette benyttet jeg meg av Google pagespeed. Dette er et verktøy som kan se på hastigheten til nettsiden og rangere den etter ønsket utfall.

 

Her er resultatet:

Bildet: Skjermdump

 

Som man ser på bildet er det mye forbedringspotensial når det kommer til hastigheten på nettbutikken. Det beste resultatet i testen er 100.  En vurdering helt nede på 46 er ikke godt nok.

Karaktervurdering: 3

 

 

Kundetilfredshet

 

For å kunne se kundetilfredshet på forskjellige produkter har XXL laget en egen «produktside» hvor man finner produktomtale fra de som enten er fornøyd eller misfornøyd med produktet. En slik funksjon er med på å gjøre handelen enda mer betryggende for usikre kundeprospekter. Men det skal sies at jeg sliter med å finne mange kundetilbakemeldinger inne på siden. Dette kan også gjøres bedre.

 

Karaktervurdering: 3

 

Trygghet

 

 

XXL viser tidlig i kjøpsprosessen at det er mulig å benytte klarna som leverandør av betalingen. Klarna vil jeg regne som en trygg aktør innen betalinger. Men jeg syntes det er veldig lite synlig vist frem at nettbutikken har verifiseringer for trygge handler.

Karaktervurdering: 4

 

Kundekommunikasjon

 

På flere av produktene i nettbutikken er det satt en egen pris for de som er «Reward» medlemmer. Dette er et godt «triks» som fører til at flere ønsker disse nedsatte prisene og velger å abonnere på nyhetsbrevet til XXL. På Facebook har XXL 356 tusen følgere. På instagram har de 62 tusen. Dersom en kunde trenger hjelp når de er inne på nettbutikken er det mulig å se tidligere spørsmål, men å kontakte kundeservice er tungvint. Dersom man ønsker kontakt, må kunden sende en melding til kundeservice og vente på svar. Det er ikke mulig å ringe de. Ofte ønsker kunder å snakke, for å slippe å skrive lange avhandlinger.

 

Karaktervurdering: 4

 

 

 

Priser og utmerkelser

 

Jeg har jobbet i XXL i snart 7 år og mener å huske at det er kommet noen priser og utmerkelser igjennom årene som har gått. Det finnes ikke noe sted på nettbutikken hvor de viser frem til dette. Altså her er det mulig å forbedre seg.

 

Karaktervurdering: 2

 

Konsept og strategi

XXL sin strategi og konsept har alltid vært gode produkter til lavest pris. Dette får jeg også følelsen av når jeg er inne på deres nettbutikk. Gode produkter innen sport blir fremhevet, da også til gode priser. Inne på nettbutikken er det også en side som heter «billigkroken» som gjør det enda lettere å finne produkter til nedsatt pris.

 

Karaktervurdering: 6

 

 

Konklusjon

 

Teamet som jobber med utviklingen av en velfungerende nettbutikk for XXL har gjort en god jobb. Det er alltid steder man kan forbedre seg på, men totalt vil jeg si at nettbutikken leverer god standard med en stilren layout. I introen skrev jeg at det ville bli satt høye krav til nettbutikken, grunnet XXL sin størrelse i markedet. Den totale karakteren nettbutikken får er 4. Dette vil jeg si er klart bestått, men viser også til at det er punkter ting kan gjøres bedre på.

 

Total karaktervurdering av nettbutikken: 4

 

Mulige tiltak:

  • Dele et kundeservice nummer med kundene på internett. Eventuelt kan de opprette en chat på nett hvor kunden kan ringe via nettbutikken.
  • Veldig lite kundetilbakemeldinger. Oppdatere disse sidene, og være bedre i kundeoppfølging etter en handel er utført. Dette vil føre til flere tilbakemeldinger på produkter.
  •  Gå over nettbutikken for å se hvordan man kan gjøre den raskere for kunder å benytte.

 

Kilder:

 

Inevo.no. «Hvordan vurdere din nettbutikk»

            Hentet fra: https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/

            (Lesedato 18.04.2021)

 

XXL.no

Hentet fra :https://www.xxl.no/faq/ofte-stilte-sporsmal

            (Lesedato: 19.04.2021)