Rubenoyre mai 6, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei og velkommen tilbake!

I dagens blogginnlegg skal jeg forklare man kan vurdere en nettbutikk som er en oppgave vi har fått av vår foreleser Karl Philip Lund. Jeg har bestemt meg for å vurdere nettbutikken Zalando, og jeg skal gå gjennom 10 ulike kriterier som blir beskrevet av Even Ødegård i dette blogginnlegget inevo.no.

Nettbutikken Zalando

Et par sko er begynnelsen på historien til Zalando som fant sted i et bokollektiv i Berlins trendy Torstrasse. Zalando er grunnlagt i 2008 og er et europeisk selskap som driver innen netthandel og fokuserer mest på sko, klær og mote. De har Europas største utvalg av klær, tilbehør og sko på nett og mikser populære merker med high-end-designere og freshe, uavhengige merker. Zalando har over 10 000 ansatte fra over 100 land som jobber mot et felles mål, og det er å gjøre dem til verdens beste destinasjon innen mote på nett.

Hvordan skal jeg vurdere Zalando?

Ifølge retailmagasinet.no har koronapandemien bidratt til at år 2020 ble et rekordår for netthandel, også for Zalando. Selskapets samlede omsetning steg med 30,4 prosent, til 10,7 milliarder euro. Dette har ført til at konkurransen mellom nettbutikkene er i stadig økning. Som jeg nevnte tidligere i innlegget skal jeg dra deg gjennom 10 ulike kriterier som bør være på listen din når man skal vurdere en nettbutikk, for å være klar for den konkurransen som kommer.

  1. Førsteinntrykk

Førsteinntrykk er det første kriteriet av de 10 forskjellige vi skal se på. Når man møter en person for første gang så er det naturlig å danne seg et inntrykk av hvordan denne personen er, og akkurat dette gjelder for en nettbutikk også. Kunden kommer ikke til å gi nettbutikken en sjanse engang hvis førsteinntrykket er dårlig. Man kan stille kunden tre kjappe spørsmål for å sjekke om førsteinntrykket er godt:

Har jeg kommet til riktig sted?

Hva er det jeg kan gjøre her?

Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Skjermbilde: fra Zalando.no

Man ser at Zalando.no svarer godt på disse tre spørsmålene når man klikker seg inn på deres side. Logoen ser man tydelig, slik at man ikke skal være i tvil om man har kommet til rett sted. Her ser man at man kan velge klær for både dame, herre og barn og kan lett finne det man er ute etter. I tillegg har de fri frakt og retur, 100 dagers åpent kjøp og outlet varer. Zalando.no benytter seg også av modeller som har på seg forskjellige produkter som gjør at kunden kan se hvordan det ser ut.

2. Synlighet

Kriteriet nummer to dreier seg om at nettbutikken er synlig eller ikke. For å undersøke dette kan man dra inn både Search Engine Optimizing (SEO) og Search Engine Marketing (SEM). Hvis kunden benytter seg av et organisk søk men ikke finner frem til enten nettbutikken eller noen av produktene er dette et dårlig tegn på synlighet for nettsiden. For å øke synligheten kan man ta i bruk Google Ads med tanke på å synliggjøre produktene mer i Google Shopping.

Skjermbilde: fra Zalando.no

Når jeg søker opp «nike air force» så dukker Zalando.no opp som noen tre, og det vil si at de er langt oppe. Dette er ganske bra når det kommer til synlighet, og kan påvirke kunden i å havne inne på Zalando sin side. Siden Zalando.no er så langt oppe kan det gjøre at kunden vil føle seg trygg på at dette er et godt kjøp.

3. Brukervennlighet

Brukervennligheten til en nettbutikk er svært viktig, og alle målgruppene skal klare å finne frem til den. Om kunder ikke finner frem eller bruker for lang tid vil nettbutikken miste mange besøkende tidlig i kjøpsprosessen, dette er ofte forårsaket av at nettbutikken ikke er brukervennlig nok.

Det er svært viktig at nettbutikker er tilpasset på mobilskjermer fordi at netthandel på mobil har eksplodert den siste tiden. Selv om handelen ikke blir gjort på en mobiltelefon så er det veldig sannsynlig at kunden vil gjøre research på den. Ved å bruke google sitt verktøy kan man sjekke om nettbutikken er mobilvennlig eller ikke.

Skjermbilde: Zalando.no sin mobilside

Det viser seg at Zalando har en oversiktlig og ryddig mobiltilpasset side som gjør det lett for kunder å finne frem til de varene de ønsker å se på og potensielt kjøpe.

4. Kjøpsprosess

Hvis man tilrettelegger for en enkel og smertefri kjøpsprosess er det sannsynlig at man også selger mer. Det er også viktig at nettsiden har flere betalingsløsninger for kundene slik at de ser hvilke muligheter de har. For å trygge kundene kan man ha et system ved at kundene kan gi en vurdering av et produkt, noe som Zalando.no har benyttet seg av. Dette blir visst med stjerner fra 1 til 5 på hvor fornøyd kundene har vært med et produkt. Vi kan også se alle betalingsløsningene som Zalando.no benytter seg av, samt forventet leveringstid som vil gjøre det lettere for kunden å ta en beslutning om man skal handle der raskt eller avvente.

Skjermbilde: fra Zalando.no

5. Teknologi/Hastighet

Hastigheten på hvor fort nettbutikken laster vil ha mye å si for omsetningen til en bedrift. Det er mange kunder som forlater en nettside om den enten er treig og eller bruker for lang tid til å laste inn. Det er faktisk bevisst at hvis en nettside bruker mer enn 4 sekunder på å laste inn så forlater 1 av 4 kunder den. For å se hvor fort siden laster inn og hvilke forbedringer man kan gjøre kan man bruke verktøyet Google PageSpeed Insights tool.

På mobil
På datamaskin

No når jeg har tatt i bruk dette verktøyet kan man tydelig se at Zalando må jobbe med en rekke forbedringer for å øke hastigheten sin. På mobil scorer de 24% og på datamaskin scorer de 77% som tilsier at begge enheter ikke består testen.  

6. Kundetilfredshet

For å få en usikker kunde til å ville handle hos deg kan det være lurt å vise frem fornøyde kunder som har handlet der tidligere. Dette kan skje med interne vurderinger på nettsiden slik som Zalando.no har gjort. Under hvert produkt kan man legge igjen en vurdering av det valgte produktet slik at usikre kunder kan skaffe seg en bedre oversikt over hva andre kunder har gitt som vurdering.

Skjermbilde: fra Zalando.no
Skjermbilde: fra Zalando.no

7. Trygghet

Noe som er veldig viktig for en kunde er å føle seg trygg når man skal handle på nett. Vil det som man bestiller komme riktig frem og hva skjer hvis produktet man bestiller ikke passer? Det er derfor svært viktig at dette kommer tydelig frem på nettsiden, og ikke skaper en utrygghet hos kunden.

Skjermbilde: fra Zalando.no

Over ser vi at Zalando.no viser at de har fri frakt og retur, samt 100 dagers åpent kjøp. I tillegg kan man trykke på det tegnet med rød sirkel rundt seg for å hjelp eller kontakt. Alt dette vil være med på å gjøre en kunde trygg før et eventuelt kjøp.

8. Kundekommunikasjon

Det er viktig med god kommunikasjon mellom nettsiden og kundene, for god kommunikasjon bidrar til et bedre og langvarig forhold med kundene. Zalando er aktive på ulike sosiale medium som for eksempel Facebook og Instagram der de deler bilder med sine følgere om produkter de selger. De benytter seg også av nyhetsbrev på Mail ved at kunder enkelt kan melde seg på når de har opprettet en egen konto på deres nettbutikk. Det positive med dette er at alle medlemmer vil få beskjed om tilbudsprodukter, samt alt det nye innen mote.  

9. Priser, utmerkelser og artikler

Det er fint å vise frem ulike priser, utmerkelser eller artikler hvis nettbutikken har fått noe av dette. Zalando.no viser ikke til noe av dette på sine sider, men jeg fant en artikkel om at de vart kåret til årets nettbutikk i 2018, med sterk konkurranse fra 1100 andre nettbutikker.

10. Konsept og Strategi

Siste kriteriet handler om hvilke strategi man har og den burde være enkel å forstå, være godt kommunisert og komme tydelig frem gjennom konseptet. Mine synspunkter er at Zalando.no har et klart ønske om å tilby mote for herrer, damer og barn i alle aldersgrupper, samt ha en variert prisklasse på de forskjellige produktene de selger.  

-Ruben

Kilder

Inevo.no. Lesedato: 18.04.21

Zalando.no. Lesedato: 18.04.21 (https://www.zalando.no/om_oss/)

retailmagasinet.no. Lesedato: 18.04.21 (https://retailmagasinet.no/zalando/zalando-oppe-i-milliard-euro-i-norden–gar-inn-i-atte-nye-land/684879)

developers.google.com. Lesedato: 05.05.21 (https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/)

search.google.com. Lesedato: 05.05.21 (https://search.google.com/test/mobile-friendly?utm_source=mft&utm_medium=redirect&utm_campaign=mft-redirect)

mtlogistikk.no. Lesedato: 05.05.21 (https://www.mtlogistikk.no/bring-e-handel-load18/zalando-arets-nettbutikk/156947)