nadiajager april 16, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hva gjør en nettbutikk god? I dette blogginnlegget skal jeg ta en nærmere titt på SkinSecret sin nettbutikk, og vurdere de ut ifra de ti punktene som står nedenfor. For hvert av kriteriene kommer jeg til å gi terningkast 1-6 – inspirert av dette innlegget skrevet av Even Ødegård.

Det er viktig å presisere at dette kun er min egen personlige mening, og dermed ikke en fasit.

I et innlegg skrevet på INEVOs blogg lister de opp 10 vurderingskriterier for nettbutikker:

  1. Førsteinntrykk
  2. Synlighet
  3. Brukervennlighet
  4. Kjøpsprosess
  5. Teknologi/hastighet
  6. Kundetilfredshet
  7. Trygghet
  8. Kundekommunikasjon
  9. Priser, utmerkelser og artikler
  10. Konsept og strategi
Logo hentet fra SkinSecret sin Facebookside.

Koreansk hudpleie

SkinSecret er en ledende norsk nettbutikk som tilbyr det aller beste og mest unike innen koreansk hudpleie. Deres sortiment består av ledende merker i Sør-Korea og de jobber direkte med distributørene for å sikre at produktene kommer direkte fra fabrikk. I tillegg til dette produserer de mye innhold for å informere og lære kundene om koreansk hudpleie. Deres mål er å få så mange som mulig til å se viktigheten av å ta vare på huden sin.

#1 – Førsteinntrykk

Et godt førsteinntrykk er alfa omega, både i det virkelige liv og på nett. For å vurdere om førsteinntrykket til SkinSecret er godt skal jeg kunne svare på disse tre spørsmålene i løpet av fem sekunder:

  • Har jeg kommet til riktig sted?
  • Hva er det jeg kan gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?
Skjermbilde tatt fra SkinSecret sin nettside.

SkinSecret har en appellerende forside som kommuniserer godt at de er en netthandel og at du har kommet til riktig sted. I banneren helt øverst på siden får vi informasjon om gratis vareprøver, levering og eventuelt fraktkostnader. De har også menyer som gjør det lett for kunder å navigere seg, samt lenker til deres blogg og YouTube-kanal. Dette viser hva man kan gjøre på siden. Det som tar størst plass er et stort bilde av ulik hudpleie med en tittel og en «les mer»-knapp, og man ser ikke hva slags produkter man kan kjøpe der med en gang man går inn på nettsiden.

Det eneste jeg ville pirket på er å ha mer fokus på produkter SkinSecret selger med en gang man kommer til nettsiden. Det skal ikke være nødvendig for kunden å måtte scrolle eller trykke seg videre for å se deler av utvalget. Ettersom de også ønsker å være en informasjonskanal kan det være mulig med et layout som viser både produkter man kan kjøpe, i tillegg til viktige blogginnlegg.

Terningkast: 5/6

#2 – Synlighet

Som nettbutikk vil man gjerne være synlig via Google Search, men også gjerne på Google Shopping. Her spiller både Search Engine Optimizing (SEO) og Search Engine Marketing (SEM) inn. Det er dårlig for business dersom man ikke finner butikken via et enkelt Google søk.

Dette kommer opp dersom man Googler SkinSecret.

Slik vi ser på bildet over kommer nettbutikken opp øverst på organisk søk dersom man søker «SkinSecret», samt deres Instagram-konto. Videre kan vi se at det kommer opp en adresse. Søker man «koreansk hudpleie» derimot kommer SkinSecret ganske langt ned på listen over organiske søk, som vist på bildet under. Det kommer derimot ikke opp noen produkter som ligger i deres nettbutikk på noen av søkene.

Dette kommer opp dersom man Google koreansk hudpleie.

Her ville jeg anbefalt SkinSecret å ta i bruk Google Ads for å øke synligheten av sine produkter i Google Shopping. I tillegg burde de prøve å komme høyere opp på organisk søk av «koreansk hudpleie» ved hjelp av Adwords. Videre kan de fjerne adressen i Google da det kan være forvirrende for kundene ettersom de ikke har et fysisk utsalgssted.

Terningskast: 2/6

#3 – Brukervennlighet

Brukervennlighet kan «make or break» en nettbutikk. Er ikke nettbutikken din oversiktlig og enkel å navigere risikerer du å miste kunden tidlig i kjøpsprosessen. Det er enkelt å bruke SkinSecret på nett, og de har utallige filtreringsmuligheter som sikrer at enhver kunde finner akkurat det de leter etter. Nå som man gjør mye research på mobilen er det også viktig å ha en mobilvennlig nettside, da Google kan straffe deg i organisk søk om du ikke har det. SkinSecret bestod denne Google-testen for mobilvennlighet, men har noen problemer med sideinnlastning som vi ser på bildet under.

Jeg testet selv SkinSecret på mobil ved å legge til noe i handlekurven. Det som var positivt var at man fikk opp en liten widget som informerte meg om at produktet var lagt til. Derimot glitchet denne widgeten, og jeg testet flere ganger for å forsikre meg om at det ikke bare var min mobil som tullet. Dette er noe jeg anbefaler SkinSecret å fikse opp i, da det kan oppfattes som irriterende om man skal handle mye via mobil.

Test av SkinSecret sin nettside via denne siden.

Terningskast: 5/6

#4 – Kjøpsprosess

En enkel, smertefri og betryggende kjøpsprosess øker sannsynligheten for salg. Her er en liten liste over ting alle nettbutikker burde ta i betraktning:

  • Spør om e-postadresse så tidlig som mulig i kjøpsprosessen. Da ser du om kunden er ny eller ikke, og man kan autofylle all informasjon – eller spørre om kunden ønsker å registrere seg.
  • Informere om leveringstid, leveringsalternativer, fraktkostnader og ulike betalingsalternativer tidlig i kjøpsprosessen. Når det kommer til betalingsalternativer er det betryggende å se kjente logoer som VISA og Mastercard
  • Det burde også være mulig å handle uten å lage konto, men også lurt å informere om eventuelle medlemsfordeler i handlekurven.
SkinSecret sitt første ledd i handlekurven.

På bildet over ser vi SkinSecret sitt første ledd i handlekurven. Allerede her blir jeg informert om medlemsfordeler, fraktkostnader, muligheten til å legge til en kupongkode og at fraktalternativer kommer i neste ledd. Fortsetter vi til kassen ser vi dette:

Videre til kassen.

SkinSecret bruker hovedsakelig Klarna sine betalingsmetoder, noe jeg personlig er stor fan av. Alt er ferdig utfylt for meg ettersom jeg har brukt Klarna mange ganger og har gitt dem tillatelse til autofylling. Klarna er et kjent navn dersom man shopper mye på nett, og det er betryggende at min betaling går gjennom dem. Man kan også velge å betale med kredittkort eller debetkort. Videre trenger man ikke å logge inn eller opprette bruker for å handle hos SkinSecret. De opplyser derimot ikke om en konkret leveringstid, kun «rask levering» i banneret på nettsiden.

Terningkast: 5/6

#5 – Teknologi og hastighet

Dersom det tar over 4 sekunder å laste inn nettbutikken din, kan du risikere å miste kunder – spesielt på mobil. Ved hjelp av Google PageSpeed Insights kan vi sjekke hvor de rangerer SkinSecret.

SkinSecret sin hastighetscore på datamaskin.
SkinSecret sin hastighetscore på mobil.

På datamaskin får SkinSecret en score på 59 og på mobil 26 – her er det store rom for forbedringer. Her kan teamet i SkinSecret selv bruke dette verktøyet og gå gjennom listen over mulig forbedringer som Google tilbyr.

Terningkast: 2/6

#6 – Kundetilfredshet

Å få frem fornøyde kunder er et viktig hjelpemiddel for å få andre usikre kunder til å handle. Jeg har tatt en titt på ulike sosiale medier samt nettsider for å se hvor fornøyde kundene er.

  • De har 117 Google anmeldelser som til sammen har gitt 5 av 5 stjerner
  • De har fått 5 av 5 stjerner basert på 64 personers meninger på Facebook
  • De har ingen anmeldelser på Trustpilot og de er ikke å finne på Prisjakt
  • Kunder kan legge inn omtaler på produkter, men hadde vært fint med en mulighet å filtrere anmeldelsene også
Eksempel på kundeomtaler på SkinSecret sin nettside.

Her gjør SkinSecret det godt, men for å pirke ville jeg også gjort de synlig på Trustpilot og Prisjakt, samt opprette muligheten til å filtrere produktanmeldelser.

Terningkast: 5/6

#7 – Trygghet

Via netthandel er det spesielt viktig at kunden føler seg trygg, både ved å motta og eventuelt returnere produktet. Slike trygghetspunkter burde komme tydelig frem. Helt nederst på siden informerer SkinSecret om hvordan man kan kontakte dem, salgsbetingelser, personvern og en FAQ. Betalingsløsninger er også en stor faktor når det kommer til trygghet, og ved å bruke anerkjente Klarna føler man seg trygg til å handle på SkinSecret. Ved bruk av Klarna kan man også motta produktet før man betaler.

Nederst på siden får man ulik informasjon som kan være betryggende for kunden.

Videre kan SkinSecret gi kunden en enda bedre trygghetsfølelse ved å:

  • Ha logoen til Klarna nederst på siden
  • Ha en egen link til informasjon om retur
  • Bli en sertifisert trygg e-handel her

Terningkast: 4/6

#8 – Kundekommunikasjon

Eksempel på kundekommunikasjon på Instagram.

SkinSecret er godt synlige på sosiale plattformer som Instagram og Facebook. Her svarer de ofte og kjapt på kundenes kommentarer. Videre besvarer de også anmeldelser de får på Facebook og Google. De poster ofte på Instagram både i form av stories og innlegg i feeden. I tillegg til dette har de en blogg hvor de publiserer innlegg og en YouTube-kanal hvor de poster litt mer sporadisk. Det er også enkelt å kontakte dem på e-post eller via kontaktskjema på nettsiden deres. De har også et nyhetsbrev man kan melde seg på.

Terningkast: 6/6

#9 – Priser, utmerkelser og artikler

Etter noen raske Google-søk fant jeg ingen priser eller utmerkelser for SkinSecret. Men de lenker til viktige omtaler de har fått i pressen på deres landingsside. Dermed er godt synlig for kundene, noe man ønsker.

Her kan man se at SkinSecret tydelig kommuniserer sine omtaler i pressen.

Terningkast: 6/6

#10 – Konsept og strategi

Nettbutikkens konsept og strategi skal være enkel å forstå, samt godt kommunisert ut til kundene. Det kommer tydelig frem at SkinSecret er Norges ledende nettbutikk innen hudpleie, og dette kommuniserer de godt gjennom nettsiden deres. De ønsker å være informerende om forskjellige teknikker og rutiner, samtidig som de vil tilby det norske folk K-Beauty av høy standard.

De har også en egen “Om oss” side som informerer enda mer om hva de gjør og ønsker å oppnå.

Terningkast: 6/6

Oppsummert

Denne bloggoppgaven har vært svært lærerik og jeg koste meg med å analysere en nettbutikk så nøye. Det er mange ulike faktorer jeg aldri har tenkt på før, og definitivt noe jeg kommer til å ta med videre når vi selv skal opprette nettbutikk.

SkinSecret fikk i sin helhet terningkast 4 (4,6 om vi skal være helt nøyaktig) – noe som er ganske bra! De scorer høyt på de fleste vurderingskriteriene, men ting som synlighet og hastighet trekker dem mye ned. Der er det definitivt forbedringspotensialet for SkinSecret. Skulle jeg anbefalt dem to ting å fokusere på er det å komme høyere opp i Google-søk på «koreansk hudpleie», samt ta i bruk Google Ads for å gjøre dem synlig i Google Shopping.

Gjerne legg meg til på LinkedIn – Nadia Marie Jäger Østli

Kilder og andre relevante lenker: