jensandersen april 15, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg Sport 1 sin nettside og vurdere denne basert på 10 ulike kriterier (Inevo 2020). Jeg jobber selv hos en Sport 1 butikk, dermed velger jeg å vurdere nettsiden til Sport 1 for å kunne finne eventuelle forbedringspotensialer i form av tilbakemeldinger fra kunder og lignende.  

Skjermbilde tatt fra Sport 1.no

1.Førsteinntrykk 

Førsteinntrykket baserer seg på om kunden gir nettsiden din en sjanse. For Sport 1 sin del handler det om å gjøre nettsiden til et blikkfang og godt førsteinntrykk som gir nettsiden en mulighet for å oppnå et og flere salg. Ser den interessant ut vil kunden se nærmere på den og finne eventuelle produkter han eller hun er ute etter. I forhold til å kunne avgjøre om kunden har et godt førsteinntrykk kan man enkelt stille 3 spørsmål som svares på innen 5 sekunder. 

  • Har jeg kommet til riktig sted? 
  • Hva er det jeg kan gjøre her? 
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her? 

Skulle ikke disse spørsmålene kunne besvares innen 5 sekunder vil det alltid ligge et forbedringspotensial for nettsiden/nettbutikken. I forhold til sport 1 ser vi på bilde ovenfor at man enkelt finner sin kategori man ønsker å undersøke, enten det er en spesiell kampanje, sykler, sko, barn/junor, alt til dame eller alt til herre. 

2.Synlighet 

I forhold til synlighet omhandler det om nettbutikken/nettsiden er enkel å finne for kunden. Det handler om at kunden skal finne nettsiden ved et organisk søk via eksempelvis Google, det medfører business for nettbutikken med tanke på at de kommer opp ved søk på en spesiell vare/artikkel. 

Jeg gjorde nettopp et søk på sykkel på google, da kom Sport 1 opp øverst hvor de linker til sykler, utvalget og sine nærmeste sport 1 butikker i form av at kunden kan eventuelt se/prøve sykkelen før et eventuelt kjøp. 

Et bilde som inneholder tekst

Automatisk generert beskrivelse

Skjermbilde fra Google søk «Sykkel»

3.Brukervennlighet

Brukervennligheten går ut på om nettbutikken din er enkel for kunden å bruke. Det vil si om det er lett å finne frem til aktuelle produkter, at det er tilgjengelig produktinformasjon om hvert enkelt produkt slik at kunden får den informasjonen han eller hun er ute etter i forhold til produktet. Det medfører god brukervennlighet og gjør at nettbutikken/nettsiden oppnår lettere og enklere salg. Sport 1 sin nettside er delt opp i ulike kategorier ut ifra hva man er ute etter. For at kunden skal kunne begynne en kjøpsprosess vil brukervennligheten ha mye å si med tanke på at det skal være enkelt å finne produkter man ønsker ved en enkel og effektiv betalingsmetode. 

Slik det har blitt i dag som Ødegård også sier er at mye av netthandelen foregår over mobiltelefonene ved at man er på farten og søker etter produkter når man har et lite tidsrom tilgjengelig i hverdagen. Det betyr at nettbutikkene/nettsidene bør være tilpasset enhetene som blir brukt til å oppsøke produktene på. Nettopp fordi brukervennligheten ofte avgjør om kunden velger å handle av din nettbutikk.

Google kan se om nettsiden til sport 1 er brukervennlig, ved bruk av verktøy som sjekker en såkalt «mobiltilpasset» nettside. 

4.Kjøpsprosess

Desto enklere kjøpsprosess, desto mer selger nettbutikken sannsynligvis basert på at det er mindre utfylling ved gjennomføring av betalingen. Når man kommer til betalingen vil det være viktig å synliggjøre alle betalingsmulighetene som finnes (Ødegård, 2020). Ha bilde av Visa logo, Mastercard logo og muligheten for å betale med vipps vil være en stor fordel så kunden ser hvilke betalingsmuligheter man har. Sport 1 har tre ulike betalingsvalg ved kjøp via nettbutikken. Veldig tydelig og enkel betalingsløsning som gjør det lett å gjennomføre betalingen for kunden. 

Et bilde som inneholder tekst

Automatisk generert beskrivelse

Skjermbilde fra Sport 1 «mot betaling»

5.Teknologi/hastighet 

Teknologien å hastigheten på nettbutikken/nettsiden avgjør om kunden forlater nettbutikken eller ikke. Bruker nettstedet mer enn 4 sekunder på å laste inn nettbutikken velger kunden ofte å forlate siden, det vil si at hastigheten vil være med på å avgjøre omsetningen (Ødegård, 2020). 

6.Kundetilfredshet

Kundetilfedshet er noe Sport 1 bør vektlegge i stor grad på sin nettside, noe de også gjør allerede. Nettopp for å kunne få positive omtaler og tilbakemeldinger på kjøp og eventuelle andre spørsmål. Det vil også være fint å komme med eventuelle konstruktive tilbakemeldinger på nettsiden/nettbutikken med tanke på at sport 1 kan se hva som gjenstår for å oppnå 100% kundetilfedshet for sine kunder. Sport 1 som konsern lever av sine kunder og er dermed helt avhengig av å gjøre siden mest mulig lettvin og brukervennlig for kunden som gir økt kundetilfedshet blant de aller fleste brukere og kunder til sport 1 gruppen. 

Et godt forslag til forbedring kan eksempelvis være at ved gjennomført kjøp så får de opp et enkelt skjema hvor de beskriver hvor godt fornøyd de var med brukeropplevelsen hos sport 1.no med noen korte stikkord. 

Et bilde som inneholder tekst, utendørs

Automatisk generert beskrivelse

Skjermbilde fra Sport 1.no

7.Trygghet

Trygghet ovenfor kunden er noe av det viktigste for kunden, det som ofte gjør at det blir gjennomført et salg. Bare det å vise til kundetilfedshet og at de var best på det i 2019 i bransjen er en stor trygghet for kunden. Det gjør at kunden føler seg trygg på nettsiden i forhold til betaling og at varene kommer trygt frem til nærmeste postkontor for henting etter noen virkedager. 

For sport 1 sin del vil det å kunne vise til «bransjens beste på kundetilfedshet» i 2019 være er slags sertifisering ovenfor kundene sine som skal føle seg tilfreds og fornøyd etter en handel via sport 1 sine nettsider. Sport 1 har nederst på sin nettside en link hvor det står «kontakt oss», dette betrygger også kunden ved at vedkommende kan enkelt ta en rask telefon eller sende en enkel mail på det man lurer på. 

8.Kundekommunikasjon 

Sport 1 leverer god kundekommunikasjon gjennom nyhetsbrev hvor kunder får tilsendt kampanjer og tilbud via mail og melding direkte til kunder. Kunder kan enkelt melde seg inn i sport 1 kundeklubb og få tilsendt tilbud og nyheter når det stadig kommer inn nye produkter og lanseringer. 

Sport 1 som et stort konsern vil alltid ønske fornøyde kunder, dermed positiv Word og Mouth. I forhold til at eksisterende kunder snakker «varmt» om nettbutikken med tanke på god produktinformasjon og en brukervennlig nettside som er enkel å bruke. Det medfører flere kunder og en positiv kundekommunikasjon som stadig sprer seg til venner og bekjente.  

Et bilde som inneholder tekst, natur, skjermbilde, kyst

Automatisk generert beskrivelse

Skjermbilde fra Sport 1.no

9.Priser/utmerkelser 

For Sport 1 som fikk «Best i bransjen på kundetilfedshet i 2019», er dette en stor utmerkelse å vise frem til alle kundene og brukere av nettsiden/nettbutikken. Dette er viktig å synliggjøre for kunden, for det skaper som nevnt tidligere stor trygghet hos kunden. 

Men også viktig å få med at det skaper en trygghet internt i selskapet med tanke på at de får til bransjens beste kundetilfedshet. 

10.Konsept og strategi 

Sport 1 sin strategi bør være godt formidlet ut til kundene samtidig som den syntes gjennom hele nettsiden/nettbutikken. Det omhandler å få kundene med på laget i den retningen sport 1 ønsker å gå. Sport 1 sin gjennomføringsevne er avgjørende for å fortsette suksessen de nå har, nettopp fordi alt er i stadig forandring. 

Sport 1 har sin strategi om sine sterke merkevarer av god kvalitet. De ønsker å kunne levere merkevarer av god kvalitet til alle aldre og til uke formål. 

Godt oppsummert vil jeg si at Sport 1 har en velfungerende og godt fungerende nettbutikk som gir fornøyde kunder i et stort perspektiv. Ut i ra kriteriene jeg har gått igjennom vil jeg gi nettbutikken til Sport 1 terningkast 5. Jeg personlig har gjort gode erfaringer ved å bevisstgjøre meg på ulike kriterier som brukes for å vurdere en nettbutikk totalt. 

Nå lurer jeg på følgende spørsmål:

Hva er din vurdering av nettbutikken til Sport 1.no? 

Kilder:

Inevo.no 2020, Even Ødegård. «Hvordan vurdere din nettbutikk»

Sport1.no

https://sport1.no
https://search.google.com/test/mobile-friendly?utm_source=mft&utm_medium=redirect&utm_campaign=mft-redirect