Oddenberg mars 17, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Da er vi endelig i gang med del to i Digital markedsføring som omhandler Sosial kommunikasjon i et bærekraftig perspektiv, med Cecilie Staude som hovedforeleser. Her skal vi også levere inn en eksamen med fire andre. Eksamen skal være om en virksomhet hvor vi skal drøfte og skrive om denne virksomheten med et bærekraftig perspektiv. Vi har valgt å finne mer ut om klesgiganten Zara, og det er også det jeg kommer til å blogge en del om fremover.

Hva er en kundereise?

«Definisjonen på en kundereise handler om prosessen noen går gjennom på veien til å bli din kunde.» (Espen, 2019). Du kan også enkelt forklare det som en prosess som følger kjøpet ditt fra start til slutt. På veien i denne kundereisen er det ulike faktorer som er med på å være avgjørende til hvordan du gjør en handel eller hva du velger. Tur Digital forklarer at kundereisen kan deles inn i tre deler:

  • Oppmerksomhet: Det oppstår et ønske eller et problem som kunden ønsker å løse.
  • Vurdering: Kunden vet om sitt eget behov – og det er nå på tide å evaluere de ulike løsningene.
  • Selge: Kunden har bestemt seg for løsningen til sitt ønske/problem og går muligens for dette de har kommet frem til etter en vurdering.

For å kunne kartlegge en kundereise er det viktig for en bedrift å være klar over alle stegene i kundereisen, slik at du har større mulighet å tilpasse kundene sine behov. Her vil det også være viktig å definere en målgruppe, Jeg skal nå enkelt gå igjennom hva som kjennetegner kundereisen til Zara og se på hvilken målgruppe virksomheten har.

(Bilde hentet fra https://www.commbox.io/why-mapping-customer-journey-is-crucial-10-steps-you-should-follow/)

Målgruppen til Zara

Kleskjeden Zara leverer klær til både voksne og barn. Men når det kommer til primærmålgruppen vil jeg si det er kvinner fra 24-35 år. Selv om de har klær for både menn og kvinner så vil jeg si at hovedfokuset er på kvinner i denne alderen. Dette på bakgrunn av at dersom du søker #Zara på instagram for eksempel, kommer det opp rundt 40 millioner tagger, hvor majoriteten er kvinner. Det er nesten ikke gutter å se, derfor vil det også være lurt for Zara og ha kvinner fra 24-35 år som primærmålgruppe. Zara fokuserer også på barn og unge voksne menn og kvinner som vil derfor være deres sekundærmålgruppe. (Januar 04. 2020. SCMGLOBE)

(https://www.scmglobe.com/zara-clothing-company-supply-chain/)

Kundereisen til målgruppen

Kundereisen oppstår først når kundene søker informasjon hos Zara. Kvinner i all hovedsak 18-30 år vil jeg si bruker ofte tiden sin inne på nettbutikker for å se etter klær de liker. Slik at de eventuelt er godt forberedt til de fysisk skal inn i klesbutikken til Zara. Selve nettbutikken er også noe som er viktig for Zara. Når det målgruppen blir «oppmerksom» som jeg nevnte over, vil de her ha mulighet til å enten gå rett inn å bestille fra nettbutikken, eller om de fysisk drar i butikken. Kundereisen starter typisk med informasjonssøk på nett, det er derfor viktig for Zara å være tilstede på flere kanaler som nettbutikk, instagram, facebook osv.

Ved flere ulike kanaler målgruppen kan gå igjennom vil det også være enklere for de å gjøre en vurdering om hvilke plagg eller lignende de har lyst på. Neste steg er faktisk det å gjennomføre det kjøpet, på bakgrunn av informasjonen man har funnet ut i de tidligere stegene. Etter du har gjort en handel er det ofte viktig å se på atferden til kunden etter kjøp. Hvor fornøyde er de? Eventuelle kommentarer som kommer opp på sosiale medier er viktig å følge opp, det kan ofte si noe om kunden velger å handle hos virksomheten igjen.

Kilder:

Tur.digital.2019. «Å kartlegge kundereisen hjelper deg med å lykkes.» (Espen. 12. August. 2019) Hentet fra:

SCM.GLOBE. «Zara clothing company supply chain.» (Januar 04. 2020.) Hentet fra: