ingridaasm mars 22, 2018

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Er det én ting jeg har lært siden jeg startet med fordypning i e-handelsmodulen i digital markedsføring, er det at alle organisasjoner som drifter offentlige nettsteder bør benytte seg av Google Analytics. Det, og at vi må velge en retning for så å “implementere som et helvete” som Jack Welch så kjent har uttalt seg om.

Bilde lånt fra www.astekweb.com 

Hvorfor google analytics?

Google Analytics (heretter GA) er gratis, svært enkelt i bruk og lett å lære seg til og med for oss som ikke har erfaring med analyseverktøy fra tidligere. En blir fort kjent med funksjonene og mulighetene programmet åpner opp for så fort en har logget seg inn, men en kan også benytte seg av gratis kurs hos Google Digital Garage. Der kan en lære å jobbe med både kompliserte og ukompliserte verktøy i programmet og viktige begrep avklares tidlig. Det har aldri vært så enkelt å implementere et analyseverktøy på nettsiden din!

Hvem er kundene dine?

GA gir deg innsikt i enkle demografiske kriterier hos målgruppen din som kjønn, hvor de befinner seg, hva de interesserer seg for osv. Du kan for eksempel se hvor lang tid de bruker på nettsiden din (stickiness), hvor mange som åpner nyhetsbrevene som sendes ut (click-through rate) og om du får mikrokonverteringer på nettsiden din (Laudon og Traver 2017, 458). Alt dette og mange flere funksjoner i Analytics gjør at vi kan personalisere segmentet og skape et bilde på hvem kundene våre er. På den måten kan vi skreddersy den digitale markedsføringen og treffe ønsket målgruppe mer presist og dermed ikke sløse bort penger på markedsføring som bommer helt.

Innsikt i kundeatferden

Med hjelp fra GA kan din bedrift bruke markedsføringsbudsjettet på å treffe riktige segmenter på riktig måte. Gjennom innsikten en får i kundens atferd på nettsiden din er det lett å spore hvor det går galt, samt hvor man lykkes. Det er også lurt å benytte seg av komplementære programmer som for eksempel HotJar som sporer hva kunden gjør på siden din.  En gjør klokt i å la de forskjellige programmene utfylle hverandre, for til slutt vil man sitte igjen med dyrebar kundedata som kan være avgjørende for om bedriften lykkes videre.

Hvilke kanaler kan du spore trafikk fra?

Google Analytics gjør at vi kan spore hvor trafikken på nettsiden kommer fra og søket kommer fra én av følgende fem kategorier;

  • Organisk søk (SEO)
  • Betalt søketrafikk (PPC)
  • Sosiale medier
  • Referanser
  • Direkte trafikk
konklusjon

Jeg kunne skrevet en hel mosebok om hvorfor bedrifter bør benytte seg av Google Analytics, men det vil jeg heller overlate til en som er smartere enn meg. Jeg har siden oppstarten av denne bloggen fulgt nøye med på tallene som gir informasjon om for eksempel hvor mange unike brukere som er innom daglig og hvor de kommer fra. Da jeg først satte den opp og knotet med å implementere Analytics og Tag Manager, slet jeg med å forstå poenget med dette slitet, men i dag er jeg så glad for at jeg satte av tiden til å lære meg det! Det har vært langt mindre tidkrevende enn jeg først trodde, og til gjengjeld får jeg uvurderlig innsikt jeg aldri ville vært foruten.

Så hva venter du på?

 

Kilder
  • http://www.astekweb.com/web-analytics/what-is-google-analytics-how-does-it-work/
  • https://www.logit.net/blog/10-reasons-why-you-should-choose-google-analytics/
  • https://www.fifteendesign.co.uk/blog/the-importance-of-google-analytics/
  • Laudon, Kenneth C. og Carol Guercio Traver. 2017. E-commerce 2017. Business, technology, society. 13. utg. Edinburgh: Pearson Education Limited.