David Hoiseth juni 8, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei og velkommen til et nytt innlegg! I dag skal jeg fortelle litt om hvordan jeg og to av mine medstudenter (Steffen Gya og Bendik Johnsen) lagde vår egen nettbutikk. Dette har vært en spennende reise som har vært svært lærerik. Det er viktig at jeg understreker at ingen av oss har gjort dette før, vi har med andre ord prøvd og feilet. Det som kanskje overrasket mest er hvor enkelt det er å få satt det opp, med andre ord; alle kan få det til hvis de prøver! Det handler om å være tålmodig og villig til å lære.

7 Effective Link Building Tactics for Ecommerce Brands
https://www.searchenginejournal.com/ecommerce-link-building-tactics/225313/

Så hvordan kom vi egentlig frem til at vi skulle lage nettbutikk?
Vel i utgangspunktet så startet vi nettbutikken i regi av studieløpet vi holder
på med.  Det var ikke nødvendig å lansere
butikken, men siden vi følte at konseptet vi hadde laget var bra og at når vi
nærmet oss slutten av oppgaven så var alle funksjoner oppe og rullet, hvorfor ikke
bare ta de neste steget og prøve oss frem? Det er ikke alle som kan komme på et
jobbintervju og si at de har drevet egen nettbutikk allerede før de er ferdig
med studiet. Oppgaven har med andre ord gitt oss mye praktisk erfaring vi ser
på som uvurderlig.

Del 1: Planleggingen & Konseptet.

Så da lurer du kanskje på hvordan vi gikk frem for å starte nettbutikken? Vel den første delen handlet om å komme frem til hva vi skulle selge. Hvilke produkter ønsket vi å satse på? Så vi satt oss ned og snakket om ulike interesser vi har og kom frem til noen konsepter. Essensen bak det å snakke om interessene var å finne en bransje vi interesserer oss for. Det er lettere å selge et produkt hvis du virkelig brenner for og tror på produktet/tjenesten du selger.

Vi kom altså frem til at vi skulle satse på klesindustrien, men konseptet skulle basere seg på bærekraft. Jeg foreslo «illuminate» hvor produktet skal være bærekraftig. Illuminate som også betyr å belyse på engelsk skulle ha som mål å belyse fremtiden. Vi vet at klesindustrien er en av verstingene når det kommer til forurensing. Det er «fast fashion» som regjerer om dagen og det kastes over 93 millioner tonn tekstiler hvert år. Altså IKKE bærekraftig. Det brukes også store mengder vann for å produsere klær og i tillegg forurenser tekstilene havene våres med mikroplast. Ifølge artikkelen til businessinsider så kastes over 85% av tekstilene.

Landfill becomes the latest fashion victim in Australia's ...
https://www.theguardian.com/fashion/2017/dec/06/landfill-becomes-the-latest-fashion-victim-in-australias-throwaway-clothes-culture

det er altså mange store aktører som ikke tilbyr bærekraftige
løsninger. I tillegg til dette produserer de store mengder av hvert enkelt
plagg, mange av de plaggene som ikke blir solgt, de blir kastet. Så
overproduksjon er en stor del av problemet.

En annen del av problemet er at kvaliteten som regel er dårligere
fordi innenfor «fast fashion» blir sjelden produktene laget for å vare. Det handler
om å holde kostnadene lave i en slik industri og derfor faller også kvaliteten
på produktene.

Er markedet stort nok?

Så vi har identifiserte et problem vi ønsket å løse. Så handlet det om å finne ut om det er et marked for det? Det finnes altså mange undersøkelser som viser at det er stadig fler og fler som ønsker seg bærekraftige produkter. Hvis vi skal ta utgangspunkt i en artikkel, så skrev «business news daily» at over 80% av de som gjennomførte undersøkelsen deres syntes det var viktig eller ekstremt viktig for selskap å produsere produkter med hensyn til miljøet. Videre i undersøkelsen de gjorde sa over 72% av respondentene at de aktivt søkte etter mer bærekraftige produkter når de handlet. En undersøkelse utført av Cicero Oslo hvor det var over 4000 deltagere viser at folk under 30 bekymrer seg mer for klimaendringene enn andre aldersgrupper.

I tillegg til dette så blir kjøp med bakgrunn i å «gjøre noe godt» ikke bare basert på hva de faktisk har «bidratt» til. Men slike kjøp er ofte symbolske, det skal gi et utrykk i sosiale sammenhenger om hvem du er som person. Meningen er at det skal gi utrykk for verdiene dine. Ved kjøp av bærekraftige produkter vil man vise at «man er et menneske som bryr seg», men jeg skal ikke gå i dybden om symbolikk og forbrukere akkurat nå!

Med utgangspunkt i hva vi klarte å hente inn av informasjon
så kan vi si med relativ sikkerhet at markedet eksisterer og at det er stort nok
til å kunne være profitabelt.

Del 2: Velge produkter, hva skal vi tilby? Hvem skal produsere
det?

I første omgang skulle butikken tilby stilrene plagg.  Produktene skal ha god kvalitet og ha utgangspunkt i konseptet om bærekraft. Så gjaldt det å finne en leverandør som kan tilby oss produkter som følger retningslinjene til konseptet vi har laget. Vi var så heldige at vi hadde noen tidligere studenter som fortalte litt om hva de hadde gjort, og fikk eksempler på leverandører og lignende. Vi fant da «Printful». Printful er en drop shipping/Print-on-demand leverandør som vil si at de produserer klærne når de blir kjøpt.

T-Shirt, Poster, and Other Print Product Fulfillment API | Printful
https://www.printful.com/

Hvorfor valgte vi printful? Vi gikk for printful ettersom de
først og fremst gir oss muligheten til å starte en nettbutikk uten kapital.
Samtidig så følger de kravene vi har satt at plaggene våre skal være så bærekraftige
som mulige. Print-on-demand sørger nemlig for at det ikke blir noen form for
overproduksjon, dette er fordi produktene blir produsert når de blir kjøpt. Printful
har også en egen kolleksjon med bærekraftige artikler som vi kunne benytte oss
av når vi skulle designe produktene.

Del 3: Starte å lage nettside & ferdigstilling.

Da vi hadde funnet et konsept, en målgruppe og en leverandør dreide det seg om å lage en funksjonell nettside. Vi benyttet oss av det som heter «Shopify». Når man kobler opp nettsiden fikk vi også muligheten til å koble dette opp mot Printful. Siden det var mulig å koble shopify og printful opp mot hverandre simplifiserte dette prosessen for oss. Vi behøvde derfor kun å håndtere betalingsløsning og overse at bestillingene ble sendt og gjennomført. Inne på shopify har man muligheten til å benytte seg av «templates». Dette er ferdig stilte maler for nettsiden din, det vi behøvde å gjøre da var å finne en som passet oss. Deretter fylte vi den med relevant informasjon. Vi kjøpte også et domene for å slippe å ha «shopify» i nettadressen. Vi føler at det gir et mer profesjonelt inntrykk ved å ha et eget domene.

Når vi syntes at nettsiden begynte å ta form startet vi med utforming av hvordan vi ville at produktene skulle se ut. Som nevnt tidligere ønsket vi at produktene skulle være stilrene og passe i ethvert klesskap.vi lagde en logo som passet til konseptet og fikk det plassert på klærne vi skulle selge fra printful.

Til slutt koblet vi opp en betalingsløsning. For å få dette til benyttet vi oss av Stripe. Når vi hadde fått ferdigstilt alt så satt vi altså igjen med en funksjonell nettbutikk. Det siste steget vi er på nå er produktene våre. For å være sikker på at det vi selger er 100% så har vi bestilt vareprøver. Så fort vi har mottatt vareprøvene og godkjent produktene så vil vi lansere nettsiden.

Det var det jeg hadde for denne gang! Håper du har latt deg inspirere litt og lært noe nytt! Vi blogges igjen snart!

-David Høiseth

Litteraturliste

https://www.printful.com/blog/sustainable-fashion-printful/ – Printful sitt arbeid mot en bærekraftig klesindustri.

https://www.businessinsider.com/sustainability-as-a-value-is-changing-how-consumers-shop?r=US&IR=T
– forbrukeratferden rundt grønne kjøp

https://www.businessnewsdaily.com/15087-consumers-want-sustainable-products.html
– forbrukere foretrekker bærekraftige produkter

https://ung.forskning.no/barn-og-ungdom-klima-miljo/unge-mennesker-er-mer-opptatt-av-klima-enn-eldre/1340218
– unge mennesker er mer opptatt av klima enn eldre.

https://www.businessinsider.com/fast-fashion-environmental-impact-pollution-emissions-waste-water-2019-10?r=US&IR=T#many-of-those-fibers-are-polyester-a-plastic-found-in-an-estimated-60-of-garments-producing-polyester-releases-two-to-three-times-more-carbon-emissions-than-cotton-and-polyester-does-not-break-down-in-the-ocean-8
– Fast fashion sin effekt på miljøet.

https://www.ukessays.com/essays/marketing/motivations-for-the-purchase-of-symbolic-products-marketing-essay.php
– Hvordan kjøp kan rettes mot symbolikk og sosiale uttrykk.