ceciliesandvika januar 26, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Filterbobler

Hva filterbobler egentlig er, ligger litt i ordet filtrering. Filtrering av informasjonen man søker etter siles ut for å treffe individet.
Filterbobler handler om at informasjonen blir filtrert blir rettet mot seg, men ufrivillig. Ved hjelp av søkemotorer vil vi kunne hente inn informasjon gjennom sosiale medier. Sosiale medier som for eksempel Facebook eller Google er to store plattformer i verden. Begge disse selskapene sitter på store mengder data for å kunne lage en slas internettsprofil av deg som person. De store selskapene henter inn informasjon og kunnskap om hva du har søkt på tidligere eller » liker klikk». Ved å gjøre dette flere ganger vil de få et bilde av deg som person og vil hente mer informasjon jevnlig.
Ved å innhente informasjon om deg vil selskapene se hva som ikke er relevant for deg. Dette gjør at de store selskapene alltid har en aning om hva du liker og er interessert i. Men det er også mulighet for å få bort filterboblene ved å benytte seg av andre nettlesere som ikke innhenter informasjon om deg.

Bildet hentet HER

Ekkokammer

Ved siden av filterboblene, har vi noe som heter ekkokammer noe som gjør at utfallet av søkene vi har gjort tidligere har gjort at filterboblene har blitt tilpasset. Her havner vi i et rom med flere mennesker som deler de samme interessene som meg, like meninger og samme holdningene som oss selv. Det er ofte slik at mennesker ønsker en bekreftelse for at det man sier og mener er akseptert, og det er akkurat derfor i en ekkokamre deler sine tanker og meninger om samme ting.

Konsekvensene som fører til

Filterbobler og ekkokamre kan føre til at det blir konsekvenser som man ikke tenker over. Disse konsekvensene kan påvirke den digitale markedsføringen. Når man søker opp en ting på Google vil det samme dukke opp i en ny reklame på en annen hjemmeside. Akkurat dette er utfallet av filterboblene, de har lagret informasjonen din.

Bildet hentet HER

En konsekvens kan av filterboblen kan være markedsføring. Utfallet her er positivt og det gjør at du sparer tid og energi på å lete rundt. Her kan det for eksempel dukke opp ikke bare ett men flere produkter fra samme kategori som du har vært interessert i. Jeg mener dette er en positiv konsekvens som mange allerede setter pris på.

Min mening rundt filterbobler og ekkokamre er at det er både negativt men også positivt. Jeg synes det er veldig fint at man får opp det man er interessert i og at du får opp er basert på dine handlinger. De fleste handler på nett, og det at produktene du er interessert av dukker opp av seg selv, gjør det mer effektivt og lettere. Jeg syntes virkelig dette var et spennende tema og nå vet jeg hvorfor jeg alltids får opp klær når jeg er inne på hjemmesider.

Kronik: Glem ekkokammeret. Facebook er en gave til demokratiet - Altinget -  Alt om politik: altinget.dk
Bildet hentet HER

Vi blogges snart igjen!

Cecilie

Kilder

https://www.maylinngullmark.no/

Arne Krokan