Madelenbodahl mai 16, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I denne ukens
blogginnlegg har vi fått i oppgave å oversette et engelsk dybdeinnlegg til
norsk. Dette innlegget jeg nå skal skrive er derfor i utgangspunktet skrevet av
Hiten Shah «How to Build a Brand from Nothing». Bakgrunnen for at jeg
valgte akkurat dette innlegget er fordi det er høyest relevant i denne perioden
hvor vi har eksamen i både E-handel og Digital markedsføring, hvor det blant
annet faktisk handler om å skape en merkevare fra start. Dette innlegget har
dermed kunnet hjelpe meg på veien, med inspirasjon og tips til hvordan vår
nettbutikk blant annet kan deles ned andre og hvordan den potensielt kan vokse
og bli større.

De første månedene som medgrunder i Buffer, skrev Leo Widrichs to til tre gjesteinnlegg hver dag. Han begynte i selskapet i Januar 2011, og allerede i April samme året hadde merkevaren hans blitt omtalt i over 100 ulike blogger. Dette igjen resulterte i at ni måneder senere, var det registrert over 100 000 brukere.

Metoden han brukte for å gjennomføre dette kalles for innholdsmarkedsføring, kundeoppkjøp og «doing things that dont scale»

Så i løpet av de ni månedene, ved bruk av disse teknikkene, klarte Leo i rekordfart å bygge en meningsfull merkevare.

Merkevarens betydning

«Når du har klart å feste deg i hjernebarken på folk, vet du at du har bygget opp en merkevare»

Har du tenkt på hvorfor Amazon er så vanedannende? Dette er fordi de har klart å «fange» en del av hjernen på forbrukeren. Hver gang vi tenker på å kjøpe nesten ethvert nytt produkt, vil forbrukerens første tanke være å sjekke Amazon. Her vil de som oftest også finne produkter til den laveste prisen. Når du vet at du bare kan åpne appen, trykke to ganger og produktet ligger på døren om to dager, så ville vel hvem som helst vurdert dette alternativet?

I startfasen og de
første dagene hvor du bygger et merke, vil du se at du begynner å få direkte
besøkende til nettstedet ditt. Disse er ikke tildelte, men rett og slett folk
som klikker seg inn uten noen spesiell grunn, ved at merkevaren muligens har
festet seg i bevisstheten et sted. De hadde en tanke som utløste behovet for å
besøke nettstedet ditt.

På lang sikt vil
dette være med på å spre merkevaren din. Du har nå klart å feste deg til noen
som vil hjelpe deg godt på veien, ettersom at disse nå vil fortelle om akkurat
din merkevare videre til familie og venner. Det er nemlig dette som vil skape
vekst og du ser viktigheten av det å bygge opp merke.

Så for å bygge opp
merkevaren din fra ingenting, vil det være to nødvendige ting du bør huske på; originalitet og repetisjon

Originalitet

«Å være nyskapende, original og uvanlig»

Helt siden 1999 har
37signlas blogget om hva de gjør, hvorfor de gjør det og hvordan de tenker om
det å bygge opp sin egen virksomhet. Dette var noe som var utrolig uvanlig på
denne tiden. Det var nemlig ingen andre som delte en slik informasjon, blant annet
om hvordan de gjorde A/B – testingen for deres SaaS virksomhet. De ble
etterhvert et forbilde for Saas bedrifter, for at de valgte å gå sin egen vei,
blant annet ved å dele og hjelpe andre å bygge sin egen merkevare.

Slik definerte Leo Widrich orginalitet for Buffer.

Repetisjon

For å kunne få en
plass i noens hodet, vil det være helt nødvendig med en repetisjon. Det skal
repeteres igjen og igjen, helt til du er der for å bli. Så i dette punktet vil
«innholdsmarkedsføring» være nøkkelen.

Innhold kan være en tweet, et
Facebook – innlegg, et blogginnlegg eller hva som helst som kan produseres og
distribueres gjentatte ganger.

Kraften til
innholdet er at den kan skalere(inndele), både når det gjelder antall mennesker
som kan konsumere et individuelt innhold, og de forskjellige måtene innhold kan
pakkes og produseres. Det er akkurat dette som skaper repetisjon og som gjør
merkevaren.

Når Leo snakker om
sin gjestebloggstrategi, understreker han hvor viktig kvantitet er over
kvalitet (5
key lessons learnt from 2 years of content marketing
)

«Folk overvurderer ofte
merkevaren og undervurderer repetisjonen av merkevarer»

Leo holdt innholdet
kort og sentrert rundt hvordan det gikk bra på Twitter. Han satte fokus på
repetisjon og skaffet seg over 150 gjesteinnlegg, noe som gjorde Buffer til en
autoritet, ved bruk av de gode mulighetene gjennom Twitter.

Hos Quick Sprout bygde vi et merke gjennom min medgrunder Neil Patel. Det vi gjorde var å sette nesten identiske bilder av ansiktet hans på forsiden, på sidefeltet til bloggen, på Twitteren hans, på hans personlige side og mer. All denne repetisjonen legger dermed opp til å gjøre et minneverdig inntrykk, som igjen risset ut en plass i folks hoder.

I bildet over ser du et eksempel på repetisjon, ved bruk av ansikt.